تست لپ تاپ کارکرده و فاکتورهایی که باید بدانیم

تست لپتاپ کارکرده

تست لپ تاپ کارکرده،تست لپ تاپ استوک .عموما کلیه دستگاه های الکترونیکی دارای دو بخش نرم افزار و سخت افزار میباشند که این موضوع شامل لپتاپ هم می شود.بنابراین برای تست لپتاپ کارکرده باید دو قسمت نرم افزار و سخت افزار بررسی و تست شود.

بررسی های نرم افزاری و سخت افزاری شامل فاکتور های زیادی می شود که به برخی از آنها در این مقاله می پردازیم.

 در تست لپ تاپ کارکرده ابتدا میتوان از نظر ظاهری برسی نمود که دچار شکستگی یا ضربه خوردگی یا مواردی مشابه نباشد.

درب لپ تاپ را باز و بسته کنید تا از سلامت لولاها اطمینان حاصل کنید.

فاکتور بعدی می توان به باطری لپتاپ اشاره کرد.این موضوع شرایط خاصی را برای تست دقیق و حرفه ای نیاز دارد.ولی به صورت کلی می توان با استفاده از این نکات تا حدود زیادی نسبت به سالم بودن باطری اطمینان حاصل کرد.

1_سالم بودن حالت ظاهری و فیزیکی باطری

2-خالی نشدن ناگهانی باطری لپتاپ از درصد مشخصی که وجود دارد.به عنوان مثال بطور ناگهانی از 70 درصد به 20 درصد کاهش پیدا کند نشانه ی معیوب بودن باتری می باشد.

3-داغ نشدن بیش از حد باطری هنگام استفاده یا شارژ شدن

4-کند بودن سرعت شارژ شدن باطری لپتاپ(این مورد می تواند نشان دهنده ایراد از سمت آداپتور هم باشد)

5-استفاده از نرم افزار های کالیبر کردن باطری که اگر در دسترس نبود میتوان از روش زیر نیز استفاده نمود

ابتدا باطری را کامل شارژ کرده و سپس با استفاده از خود لپتاپ کامل خالی می کنیم.پس از اندکی لپتاپ را با استفاده از شارژر روشن کرده و منتظر می مانیم تا کامل شارژ شود.اگر روند و سرعت شارژ شدن مناسب بود.سپس شارژر را خارج کرده و از لپتاپ استفاده میکنیم.

نکته:تمام موارد ذکر شده بستگی به نوع لپتاپ.نور صفحه.نوع کارکرد با لپتاپ و… دارد

تست لپ تاپ کارکرده

 

در تست لپ تاپ کارکرده فاکتور بعدی می توان به dvd rwدستگاه اشاره کرد.به طور کلی این قسمت از دستگاه را باید در دو حالت آزمایش کرد.اول اینکه آیا نوشتن یا write را بر روی دیسک خام به درستی انجام می دهد ؟

مورد دوم بررسی read یا خواندن می باشد که بهترین روش برای این موضوع انجام عملیات نصب ویندوز می باشد که تقریبا تا درصد خیلی بالایی سالم بودن dvdrw را تایید میکند.

اگر دیویدی رایتر را در محیط ویندوز تست کنیم، گاهی ممکن است بدرستی متوجه ضعف لنز دیویدی رایتر نشویم.به همین علت توصیه می شود تست ویندوز انجام شود تا از سلامتdvdrw  اطمینان حاصل کنیم.

فاکتور بعدی در تست لپ تاپ استوک می توان به صفحه نمایش اشاره کرد که از چند روش می توان از سلامت آن اطمینان حاصل کرد.

اولین و مهمترین نکته نبودن هاله در صفحه میباشد.

چطور تشخیص دهیم که یک نمایشگر هاله ندارد؟

در ادامه با تازه رایانه مرجع  فروش لپ تاپ کارکرده و لپ تاپ استوک همراه باشید.

ساده ترین روش تشخیص هاله دیدن با دقت صفحه نمایش می باشد.از جهات مختلف به نمایشگر نگاه کنید و درصورتی که ی بخشی از سایر بخش ها تیره تر یا روشن تر بود، علامت هاله می باشد.

در تست لپ تاپ کارکرده حتما دقت کنید که بکگراند های تک رنگ مثل سیاه،سفید،قرمز و آبی استفاده کنید برای تشخیص هاله

نکته بعدی کم و زیاد کردن نور صفحه نمایشگر برای تست میباشد.

البته نرم افزارهایی برای تست مانیتور هم وجود دارد ولی در کل بهترین روش تست نمایشگر دیدن می باشد.پس با دقت ببینید !

از هر فاکتوری که بگذریم ولی هارد را نمیشه بسادگی از کنارش عبور کرد.می توان گفت که آسیب پذیرترین قطعه در لپ تاپ ها، هارد می باشد.امروزه هارد های ssd  تا حد قابل قبولی مشکلات هاردهای معمولی hdd  را رفع کردن.

اما روش های تست هارد مثل برخی قطعات لپ تاپ ساده نیست و نیاز به ابزار دارد ولی با نرم افزارهایی چون HdTune pro  می توان به میزان سلامت، میزان کارکرد، تعداد سکتورهای خراب و…پی برد.

اگر در هنگام نصب ویندوز با کندی بیش از حد و یا با صروصدای عجیب و غریب برخوردید، این نشانه ای است که هارد ممکنه دچار آسیب شده باشد.

پورت هایی مثل usb ,hdmi,wifi,Bluetooth  و…بسادگی قابل آزمایش و تست هستند به طوریکه با وصل کردن وسایل مرتبط با این پورت ها می توان به سلامت و یا عدم سلامت آنها پی برد.

مثلا اگر یک فلش را به پورتusb   وصل کردیم ولی کار نکرد، پس این نشانه ای از معیوب بودن پورت مورد نظر می باشد.

تست لپ تاپ کارکرده قسمت صدا هم می توانید یک موسیقی را پخش کنید و تا انتها گوش بدید و لذت ببرید.

اگه فکر می کنید لذت بردن کافیه، باید بگم بله کافیه چون اگر اسپیکر ها معیوب باشن دچار خش خش و …می شن که لذت شما را از شنیدن یک موسیقی خوب خراب می کنن.

برای تست وبکم هم می توان از نرم افزارهای ویندوز استفاده کرد، بطوری که اگر نرم افزار اجرا کنید متوجه سلامت یا عدم سلامت وبکم می شوید.البته حتما قبل اجرای نرم افزار از نصب بودن درایور وبکم اطمینان حاصل کنید.

شاید تا حالا اسم Blue Page  یا همون ارور صفحه آبی را نشنیده باشید ولی باید بگم که این ارور در لپ تاپ ها شایع می باشد.

می توان گفت بیشترین علل رخ دادن این ارور رم ها، هارد، سیستم عامل و درایورهای لپ تاپ می باشند.

مطمئن ترین روش تست رم ها تستی به نام  Memory Diagnostics می باشد که در خود سیستم عامل تعبیه شده است.

اگر این تست را اجرا کنید ( از قسمت استارت ویندوز Memory Diagnostics  را  تایپ کنید و در برنامه ای که اجرا می شود restart ,….  را بزنید تا به مرحله تست بروید) و پس از پایان یا در حین اجرا اگر ایرادی در رم ها باشد به شما اعلام می کند.

تست لپ تاپ استوک

اما از هرچه که بگذریم سخن CPU  و GPU در تست لپ تاپ کارکرده از همه خوش ترند چرا که آزمایش این دو بزرگوار شاید برای کاربران مبتدی کمی دشوار باشد ولی نگران نباشید چراکه نرم افزارهایی هستند که به شما کمک می کنند تا اگر این دو بزرگوار اگر دارای ایرادات احتمالی هستند به عیوب آن ها پی ببرید.در ادامه این نرم افزار ها را معرفی خواهم کرد.

بصورت کلی پیشنهاد ما این است در تست لپ تاپ کارکرده، ویندوز نصب کنید چرا که با نصب ویندوز هم dvdrw  تست می شود و هم یک قسمت از تست هارد انجام شده است.

حتما دقت کنید که پس از نصب ویندوز درایورهای لپ تاپ را از سایت سازنده لپ تاپ دانلود کنید چرا که نرم افزارهایی مثل AutoDriver  ممکن است به سخت افزار لپ تاپ آسیب برساند و در تست لپ تاپ استوک ایراد نشان دهند در صورتی که ممکن است سخت افزار سالم باشد.

نرم افزارهایی مثل Passmark Performance Test  و PassMark BurnIn Test و…بصورت کلی در تست لپ تاپ کارکرده تقریبا تمام سخت افزار laptop را test می کنند مخصوصا اون دو بزرگوار، CPU  و  GPU که همون گرافیک باشه را عرض می کنم.

تست لپ تاپ کارکرده

در سخن پایانی باید عرض کنم که لپ تاپ کارکرده یا لپ تاپ استوک را یا باید از فروشگاههای معتبری مثل تازه رایانه بخرید یا اینکه خودتون متخصص این امر باشید و اگر در این زمینه تخصص کافی ندارید نکاتی را که خدمتتون عرض کردیم در نظر داشته باشید، که امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد و کمکی باشد برای خرید یک لپ تاپ کارکرده و با لپ تاپ استوک سالم چرا که اگر لپ تاپ دارای ایراد اساسی باشد برای شما ایجاد زحمت و هزینه خواهد کرد.

با تشکر از یاسر جولانی بابت مطالب مفیدی که ارائه دادن.

حامد دالوند
فروردین 7, 1399